Yrittäjä, varo irtisanomishuijauksia

Suomen Yrittäjät uutisoi Scandinavian Time -nimellä tapahtuvasta huijauksesta, jossa yrittäjää lähestytään puhelimitse ja annetaan ymmärtää, että hänellä olisi voimassaoleva sopimus soittajayhtiön kanssa. Tämän jälkeen luvataan lähettää “irtisanomislomake” allekirjoitettavaksi. Pahaksi onneksi tuo lomake onkin itse asiassa sopimuspohja, jonka allekirjoittamalla yrittäjä tilaa palvelun, jota nimenomaan yritti välttää.

Sinänsä irtisanomishuijaukset eivät ole uusi ilmiö, vaan myös kotimaisessa harhaanjohtavassa puhelinmarkkinoinnissa sitä on toisinaan käytetty. Yleensä lopputuloksena on kuitenkin se, että yrittäjä joko myöntää aiemmin tehneensä maksullisen sopimuksen, joka nyt irtisanotaan, tai sitten irtisanomisen sijaan paperissa todellisuudessa tehdäänkin uusi sopimus. Molemmat ongelmatilanteet on kuitenkin helppo välttää pienellä huolellisuudella.

Jos ei ole sopimusta, ei ole irtisanottavaakaan

Jos et muista tehneesi sopimusta, ei sellaista pidä missään nimessä lähteä irtisanomaan. Pahimmillaan vastapuoli saattaa pitää irtisanomisilmoitusta osoituksena siitä, että irtisanomisen tekemällä myöntää irtisanottavan sopimuksen olemassaolon. Sama pätee erilaisiin tiedusteluihin sopimuksen perumisesta – sopimushan pitää olla, jotta sellainen voidaan perua.

Sen sijaan jos mitään sopimusta ei ole tehty, on tästä syytä pitää johdonmukaisesti kiinni. Kun sopimusta ei ole, myös sen perusteella lähetetty lasku, tilausvahvistus, irtisanomislomake tms. on aiheeton. Niistä voi olla selvyyden vu

oksi hyvä reklamoida, jolloin tuo esiin nimenomaan aiheettomuuden.

Sopimuksen mahdollinen olemassaolo kannattaa varmistaa huolella. Onko vastapuolelle maksettu jotain maksuja aiemmin, jolloin voitaisiin väittää sopimus hyväksytyn tuon laskun maksamalla? Onko jotain mahdollisesti tullut tilanneeksi puhelimessa? Entäs mahdolliset yhtiökumppanit ja muut työntekijät?

Jos sopimuksen olemassaolo on aidosti epäselvää, voi tehdä ns. toissijaisen irtisanomisen. Tällöin toteaa pitävänsä laskuja/tilausvahvistusta/tms. lähtökohtaisesti aiheettomina, mutta toissijaisesti siinäkin tapauksessa, että sopimus olisi syntynyt, ilmoittaa irtisanovansa palvelun välittömästi tai niin pian kuin se sopimusehtojen mukaan on mahdollista. Tällaista kaksiportaista ilmaisua ei kuitenkaan kannata käyttää, ellei se ole aivan välttämätöntä.

Lue paperit ennen hyväksymistä tai allekirjoittamista, äläkä allekirjoita mitään, mitä et ymmärrä

Harva meistä lopulta lukee kaikkia lisenssi- ja sopimusehtoja, joihin arkielämässä törmää. Kuitenkin erityisesti silloin, kun kyse on itselle ennestään tuntemattomasta sopimuskumppanista, on sopimusehdot syytä käydä kokonaisuudessaan läpi. Sama pätee myös kaikkiin muihin allekirjoittamista tai muita nimenomaisia hyväksymistoimia (vaikkapa hyväksy-painikkeen painamista) vaativiin dokumentteihin. Koskaan ei pidä hyväksyä sellaisia sanamuotoja, jotka vaikuttaisivat tarkoittavan muuta kuin mitä oli ajateltu. Sanamuodosta poikkeavaa muuta tarkoitusta on erittäin vaikea myöhemmin todistaa, jos vastapuoli väittäisikin, ettei mistään poikkeavasta tarkoituksesta ole keskusteltu.

Huijaus voi tapahtua esimerkiksi niin, että puhelimessa tai sähköpostissa pyydetään täyttämään tietty lomake irtisanomista varten. Itse lomakkeessa taas ei mainitakaan irtisanomista, vaan se on otsikoitu sopimukseksi, jonka mukaiset maksut on painettu pienellä sivun alalaitaan. Toinen tapa on selostaa sopimuksen olevan tietynlainen, mutta kirjallisissa aineistoissa luvataankin ihan toista. Puheissa sopimus voi vaikkapa olla irtisanottavissa koska tahansa, papereissa siihen voi joutua sitoutumaan vuodeksi. Keskusteluiden sisältöön on vaikeaa vedota, jos toinen kiistää keskusteluja käydynkään.

Jos olet epävarma sopimusehtojen tai asiakirjojen sisällöstä, on parempi pyytää siihen juristilta kannanotto. Yksittäisten asiakirjojen tarkastamisesta aiheutuvat kustannukset ovat todennäköisesti huomattavasti pienemmät kuin mahdollisesta myöhemmästä riitelystä aiheutuvat kustannukset, mielipahasta ja stressistä puhumattakaan. Esimerkiksi meiltä saat arvion tarvittaessa nopeasti, jopa samana päivänä.

Parempi reklamoida kirjallisesti kuin katua

Kuva tratasta

Reklamaatiolla ehkäisee aiheettomia trattoja.

Reklamaatiolla tarkoitetaan vapaamuotoista ilmoitusta, jossa sen lähettäjä toteaa pitävänsä vastapuolen suoritusta tai toimenpidettä virheellisenä. Siispä aina laskun, tilausvahvistuksen tai muun osoitetun aiheettoman sopimukseen viittaavan asiakirjan saadessaan on hyvä ainakin miettiä reklamaation lähettämistä. Laskuista ja tilausvahvistuksista sellaisen lähettäminen on suotavaa, ellei samasta asiasta ole jo aiemmin reklamoinut samalle lähettäjälle, eikä mitään uutta sanottavaa ole. Vain kaikkein selvimmissä huijaustapauksissa reklamaation voi jättää lähettämättä. Tarkempia ohjeita reklamaatioon ja muutenkin voit lukea tästä linkistä.

Tuomas Liinamaa
Tuomas Liinamaa

Edellinen

Seuraava

Pin It on Pinterest